Συνέντευξη: Χρήστος Θηβαίος
Πείτε μας για το πρόγραμμα, τι θα ακούσουμε;
Το πρόγραμμα είναι βαθειά πολιτικό, ξεκινάει από τον τίτλο που είναι «στην ίδια πόλη υπό βροχή», όχι μόνο στην Αθηνά αλλά και σε όλες τις πόλεις που θα πάμε καλούμε όλους τους πολίτες, όλους τους ανθρώπους να συμμετέχουν σε ένα κοινό μουσικό, πολιτικό, συναισθηματικό και συνειδητοποιημένο πρόγραμμα που θα ακούσετε απόψε, κάτω από αυτές τις τραγικές συνθήκες στις οποίες πια βρισκόμαστε να ζήσουμε ως κοινωνία.
Η αλήθεια είναι ότι η κρίση και αυτή η βαρβαρότητα υπήρχε και πιο πριν, απλά τώρα έχει αρχίσει να γίνεται κατανοητή και αποδεκτή. Με ποια έννοια το λέω τραγική και βαρβαρότητα. Το γεγονός ότι καλούνται να θυσιαστούν πολίτες στο βωμό της οικονομικής κρίσης και δυστυχώς αυτοί ως επί το πλείστον είναι οι πιο αδύναμες ομάδες δηλαδή οι νέοι και οι συνταξιούχοι
Εξού και ο τίτλος της παράστασης «στην ίδια πόλη υπό βροχή» δηλαδή σε δύσκολες συνθήκες. Είναι μια πολύ δυνατή παράσταση που εγώ και ο Θάνος δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό ύστερα από όλα αυτά τα χρόνια έχοντας μαζί μας ένα εξαιρετικό σχήμα που αποτελείται από τους Δημήτρη Σινογιάννη στις κιθάρες, Άκη Γαβαλά στα ντραμ, Χρήστο Βογιατζή στο μπάσο και Θύμιος Παπαδόπουλο στα πνευστά, τέσσερις και δυο εμείς έξι μουσικοί και τα τραγούδια είναι μια πορεία από τη δικιά μου, από τους συνήθεις ύποπτους αλλά και από συμμετοχές που έχω κάνει και τη μεγάλη τραγουδοποιητική και μουσική πορεία του Θάνου Μικρούτσικο σίγουρα ένα αφιέρωμα στο Νίκο καββαδία λόγω των 100 χρόνων και επίσης ο τρόπος και η δύναμη που παρουσιάζονται όλα αυτά τα τραγούδια ξεκινούν από ένταση και από τεχνική που μπορώ να σας πω ότι ξεκινά από το Φρανκ Ζάππα κ καταλήγει στο Βασίλη Τσιτσάνη είναι τόσο ευρύ το φάσμα.
Η ποίηση του Νίκου Καββαδία είναι πολιτική θέση;
Όπως συνηθίζει να λέει ο Θάνος, ο Καββαδίας είναι πολίτική θέση γιατί στην ουσία καλεί τους νέους ανθρώπους να ξεπεράσουν τις καταγεγραμμένες τους δυνατότητες και να σπάσουν το τσόφλι των ορίων μέσα στα οποία τους βάζει αυτή η κοινωνία να ζήσουν να ξεπεράσουν τα όρια τους με έναν και μόνο πολύ απλό στίχο που δεν είναι εικόνα, είναι προσταγή. «χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία» ο καρχαρίας είναι το πιο δυνατό και ανθεκτικό ζώο σε αυτό τον πλανήτη τα τελευταία τετρακόσια εκατομμύρια χρόνια καλεί λοιπόν ο Καββαδίας όπως λέει ο Θάνος Μικρούτσικος το νέο άνθρωπο να δαμάσει αυτό το ζώο το οποίο έχει αντέξει τόσα εκατομμύρια χρόνια κ αυτό εισπράττουν οι νέοι άνθρωποι και ακούν και ερμηνέυουν εκ νέου το Νίκο Καββαδία.
Το καλοκαίρι κάνατε πολλές συναυλίες σε όλη την Ελλάδα. Ποιο ήταν το μήνυμα που εισπράξατε από τον κόσμο;
Χρήστος Θηβαίος: Εισπράξαμε κατ αρχήν μια τρομερή ένταση η οποία δεν καθρεφτιζόταν στη φωνή, στην ένταση με το θόρυβο, εισπράξαμε την ένταση από μεριάς σιωπής. Τη δύναμη της σιωπής αυτό το εκπληκτικό πράγμα. Δεν μιλάω για συναυλίες σε μέρη όπως το αρχαίο θέατρο της Πάτρας ή στο κάστρο που επιβάλουν ως χώρος αλλά για πλατείες σε επαρχία. Τη στιγμή που τραγουδούσαμε τραγούδια από το «Σταυρό του νότου» είτε από τη δική μου τραγουδοποιία είτε από διασκευές, υπήρχαν στιγμές σε πλατείες συγκεκριμένα, που άκουγα τα κουτάλια από τα φλιτζάνια που ακουμπάγανε σε απόσταση διακοσίων τριακοσίων μέτρων οπότε φαντάζεστε τη σιωπή. Ήταν συγκλονιστικό αυτό το πράγμα και εξακολουθεί να είναι.
Έχετε ένα ιδιαίτερο τρόπο σκηνοθεσίας πάνω στη σκηνή. Είναι σαν θεατρικό σκηνικό…
Χ.Θ. Χαίρομαι που το λέτε αυτό. Ο Θάνος είναι ένας πολύ μεγάλος δάσκαλος. Για μένα ο μεγαλύτερος που γνώρισα σ αυτή τη χώρα. Μετά τους ποιητές και τους συνθέτες που έχω γνωρίσει και είχα την τύχη ή να μελοποιήσω ή να εμπνευστώ ή να τραγουδήσω, ο Θάνος είναι η συνέχεια του πανεπιστημίου μου στην Ελλάδα, δηλαδή από το πανεπιστήμιο της Μπολώνια και τον Ουμπερτο Έκο, πέρασα στο πανεπιστήμιο της τραγουδοποιίας του Θάνου Μικρούτσικου. Είναι ένας συγκλονιστικός περφόρμερ ο οποίος έχει μία συνεχή ανοδική πορεία κατά τη διάρκεια της συναυλίας και σίγουρα δεν μπορείς να μείνεις πίσω από αυτό τον περφορμερ που σε διδάσκει εφηβεία διαρκώς. Οπότε κ εγώ προσπαθώ να ξεπεράσω τις καταγεγραμμένες μου και να γίνω όσο το δυνατόν ο καλύτερος και ο πιο δυνατός ερμηνευτής που μπορεί να υπάρξει εκείνη τη στιγμή πάνω στη σκηνή.
Ποιο από τα τραγούδια σας πιστεύεται ότι εκφράζει την εποχή μας;
Νομίζω ότι είναι το «μέρες αδέσποτες», οι οποίες σημαδεύουνε το μέλλον αλλά πετυχαίνουν το παρόν.
Απ ότι καταλαβαίνουμε έχετε ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα…
Ναι υπάρχει αυτή η ένταση και εκτός από τα δικά μας τραγούδια που έχετε αγαπήσει τα οποία υπάρχουν και τα οποία όσο κ αν θέλουμε να νεωτερίσουμε σε κάθε πρόγραμμα, δεν μπορούμε να μην πούμε και κάποια πολύ αγαπημένα όπως τον Άμλετ, το ημερολόγιο, το πόσο πολύ σ αγάπησα. Τραγουδάμε όμως και την αχάριστη του Τσιτσάνη και κάποιες πολύ ωραίες διασκευές που έχουν γίνει πάνω σε δικά μου τραγούδια και του Θάνου καθώς και τραγούδια συναδέλφων τραγουδοποιών του Αλκίνοου Ιωαννίδη, των Κατσιμίχα, του Μαχαιρίτσα…
Το πρόγραμμα έγινε με κάποιο σκεπτικό;
Ναι, αλλά αυτό βέβαια δεν αποκλείει ότι σε κάποιο επόμενο πρόγραμμα θα πούμε τραγούδια του Σωκράτη Μάλαμα ή του Θανάση Παπακωνσταντίνου. Η ενορχήστρωση έγινε από το Θάνο και τους μουσικούς.
Θα υπάρχουν και πολλές στιγμές αυτοσχεδιασμού από τους μουσικούς;
Θα σας πω κάτι. Ο Θάνος είναι ένας εκπληκτικός συνθέτης τρομερά μεγάλης γκάμας συνθετικής και αυτό σας το λέω ως εξής αυτή τη στιγμή στο concert hall του Βερολίνου παίζεται το slow motion, ένα έργο του κλασσικής μουσικής που πρωτόπαιξε η καμεράτα. Ταυτόχρονα ξέρετε όλοι ότι και στο τελευταίο σκυλάδικο της εθνικής παίζεται η «πιρόγα», οπότε καταλαβαίνεται σε τι ευρύ φάσμα κινείται συνθετικά. Όταν λοιπόν συνεργάζεται με μουσικούς αυτού του επιπέδου που είναι οι καλύτεροι στο είδος του ο καθένας, η αφρόκρεμα των μουσικών αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα οι οποίοι έχουν και σολιστικές ικανότητες και δυνατότητες, δίνουν μια καταγεγραμμένη πορεία συνθετικά πάνω στο χαρτί δεν αφήνουν τίποτα να πέσει στην τύχη έχοντας το αυτό περιγράψει πάνω στην παρτιτούρα, αλλά ταυτόχρονα το κάνει αυτό με τέτοιο τρόπο ώστε ο κάθε μουσικός έχει τη δυνατότητα να μπορέσει να διευρύνει αυτά τα όρια και όταν πιστέψει ότι είναι δυνατός να το κάνει όπως και εγώ σαν ερμηνευτής να μπορέσει να το κάνει ανά πάσα στιγμή.
Θα σας πω κάτι που έχει να κάνει με την ερμηνεία τη δικιά μου και του Θάνου και των μουσικών. Ο Θάνος πάνω απ όλα νομίζω ότι μου δίδαξε το εξής και αυτό το κατάλαβα μπορώ να σας πω χθες στη γενική πρόβα.
Ότι εάν υπάρχει έστω ένας λόγος για το οποίο μπορεί να μας αφορά η αιωνιότητα αυτός είναι η συγκεκριμένη σχέση με τον κόσμο που έρχεται να μας ακούσει τη δεδομένη στιγμή, είναι μοναδική στιγμή και γι αυτό και μόνο αξίζει τον κόπο ως αιωνιότητα να μας αφορά και ως διάρκεια.
Πως αισθάνεστε εσείς με όλα αυτά;
Κάθε φορά για μας είναι διαφορετική. Χθες συγκεκριμένα, ήμασταν κουρασμένοι από τις πρόβες που κάνουμε για ένα πρόγραμμα τριών ωρών και όταν άκουσε ο Θάνος την Πιρόγα είπε ότι ήταν σαν να την ακούει για πρώτη φορά. Υπάρχει πάντα αυτή η σχέση μεταξύ μας που πραγματικά δίνει ο ένας δύναμη στον άλλο και απογειώνεται η παράσταση.
Θα βγάλετε καινούργιο δίσκο;
Ετοιμάζω κάτι για τα επόμενα δυο χρόνια που έχει να κάνει με την πρώτη αιματηρή εξέγερση σε ελληνικό έδαφος που διαδραματίστηκε 21 Αύγουστου 1916 από τους μεταλλωρύχους της Σερίφου, που διεκδίκησαν στο Μέγα Λιβάδι ανθρώπινες συνθήκες εργασίες, οκτάωρο, ταμείο αλληλοβοηθείας για νοσηλεία και επί της 24ωρου βάσεως απαγόρευση να μπαίνουν στην ίδια σήραγγα πατέρας και γιός, υπήρχαν τέσσερις εκτελεσθέντες από τη χωροφυλακή του βασιλιά. Επειδή κάθισα να μελετήσω όλα αυτά και ανθρωπολογικά αλλά και λόγο της σχέσης μου με το Θάνο, έχω επιστρέψει και στη σιδερένια πολιτική ποίηση του Κώστα Τριπολίτη και σκεφτόμαστε με το Θάνο να πάρουμε κάποια τραγούδια από το «συγνώμη για την άμυνα» και από «όλα από χέρι καμένα» συν κάποια καινούργια ποιήματα του και να κάνουμε ένα καινούργιο δίσκο.