Βιογραφία | Edgard Varèse, ο Πατέρας της Ηλεκτρονικής Μουσικής
‘Ήταν ο εφευρέτης του όρου “οργανωμένος ήχος”, μια φράση που σήμαινε την έμφαση και το πάντρεμα ρυθμών και ιδιαίτερων ηχοχρωμάτων εκφράζοντας έναν ολοκαίνουργιο ορισμό της μουσικής. Ο πειραματισμός του με νέα μουσικά όργανα και ηλεκτρονικές πηγές όπως το theremin, τον έκαναν γνωστό με τον τίτλο “Ο πατέρας της ηλεκτρονικής μουσικής”.
http://www.youtube.com/watch?v=E8FcxVKIAwo
Ο ζωγράφος Henry Miller τον περιέγραψε ως τον “Στρατοσφερικό Κολοσσό του ‘Ηχου”. Η επιρροή που άσκησε στην μουσική του 20ου αιώνα ήταν μεγάλη καθώς πάνω στα θεμέλια που έχτισε πάτησε μεγάλο μέρος πειραματικών καλλιτεχνών την δεκαετία του ’60 και του ’70, όπως ο Frank Zappa κ.ά.
Το 1958 στην Παγκόσμια Έκθεση των Βρυξελλών παρουσίασε ένα πολύτεχνο θέαμα (μουσική, εικόνες, φωτισμοί κ.λ.π.) για λογαριασμό του Λε Κορμπιζιέ, κατασκευάζοντας τους “ηχοδρόμους” στο περίπτερο της Φίλιπς όπου η μουσική διαχεόταν από 425 ηχεία τα οποία ήταν οργανωμένα ανά ομάδες έτσι ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν ποικίλες εντυπώσεις, την εντύπωση ότι η μουσική στριφογυρίζει γύρω απ’ το Περίπτερο, ότι προέρχεται από διαφορετικές κατευθύνσεις, φαινόμενα αντανάκλασης κ.λ.π.
http://www.youtube.com/watch?v=D7AIiTeKBUc
Σε τρυφερές ηλικίες του, Βαρέζε ήταν πολύ εντυπωσιασμένος από την μεσαιωνική και αναγεννησιακή μουσική (στην καριέρα του, ίδρυσε και διηύθυνε πολλές χορωδίες αφιερωμένη σε αυτό το ρεπερτόριο) και την μουσική του Αλεξάντερ Σκριάμπιν, Erik Satie, Claude Debussy, Hector Berlioz και Richard Strauss. Υπάρχουν επίσης σαφείς επιρροές ή αναμνήσεις από τα πρώιμα έργα του Στραβίνσκι, Πετρούσκα και συγκεκριμένα Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης, στο Arcana.
http://www.youtube.com/watch?v=wu-bIPtZgE4
Οι ριζοσπαστικές αλλαγές που επιχείρησε στη σύνθεση, οδήγησαν στην γρήγορα ανάπτυξη της σύγχρονης μουσικής. Με έμφαση στα κρουστά και την έξαρση του ρυθμού, τα έργα του αποτελούν τον πρόδρομο της ηλεκτρονικής μουσικής. Χαρακτηριστικότερα έργα του, «Ιονισμός» (1931), «Πυκνότης 21,5», «Octadre», «Hyperprism», «Americes», «Intergrales» (1924 –
1925), «Arcana».
http://www.youtube.com/watch?v=AGFLUerbLhk
Το 1962 του ζητήθηκε να ενταχθεί στην Βασιλική Σουηδική Ακαδημία Μουσικής, και το 1963 έλαβε το πρώτο βραβείο Διεθνούς εγγραφής Koussevitzky.
Ο Varèse ισχυρίστηκε ότι έχει εμπνευστεί από τα κείμενα για τη μουσική του Józef Maria Hoene-Wroński, ενώ ήταν επίσης εντυπωσιασμένος από τις ιδέες του Busoni.
Δισκογραφία:
Δείτε την εδώ.
Πηγές:
hyperbionickproductions.blogspot.gr
nefeli.lib.teicrete.gr
en.wikipedia.org
Επιμέλεια-προσαρμογή: Σοφία Παφτούνου